Analfabetismul funcțional în societatea cunoașterii și implicațiile sociale ale acestuia

Analfabetismul funcţional, identificat ca probelmă socioeducaţională a societăţii postmoderne, solicită mobilizarea specializată multisectorială în vederea prevenirii şi combaterii acestuia. Articolul de faţă îşi propune să radiografieze problema analfabetismului funcţional în societatea postmodernă bazată pe cunoaştere şi să evidenţieze cauzele acestuia în context micro şi macrosocial. In vederea realizării acestei aserţiuni au fost valorificate o serie de rapoarte cu privire la starea educaţiei la nivel mondial, realizate de diferite organizaţii ştiinţifice internaţionale. Cuvinte-cheie: analfabetism, alfabetism, analfabetism funcţional, educaţie, social.

Read More

Multicultural Counseling in School

The paper proposes to underline the role of the multicultural counseling, in the multiethnic school organizations, for the school integration of the different ethnical pupils. For the achievement of this purpose the following general goal was proposed: the analyze of the way in which the proactive valences of the counseling process prevent the situations of personal, educational and social crisis in the multicultural school. There were considered the following explicative paradigms: a) in the context of a majority culture, the native culture of the ethnic group influence the processes of adaptation/rejection of the rules and conventions for its social integration in the educational group ; b) the counselor intervenes professionally for the school integration taking into account the limits of the beneficiaries’ cultural valences; c) in the multicultural school organization, the counselor helps eliminating the discriminative stereotypes and preconceptions and...

Read More